Paintbox: Reklame-magasiner

Reklamebyrået Paintbox produserte kundemagasiner for seg selv (”Paintbox Magasin”), og for sine kunder Posten (”Respons”), Reklameformidling (”Mediekompetanse”), Feedback Research (”Conseach”) og andre oppdragsgivere. Jeg skrev artikler til flere av magasinene. (Klikk for å forstørre, dra, og bruk Tilbake-knappen)


Denne artikkelen fra 1996 forteller at Paintbox tilbyr et ”sentralarkiv” for digitalisert reklamemateriell. Arkivet gjorde materiellet tilgjengelig online for flere brukere. På denne tiden ble reklamemateriell vanligvis distribuert med brev, faks og budbil.


Artikkelen «Penger på lufta» var en generell innføring i online betalingsformidling, telebank og nettbank. Artikkelen fortalte også hvilke sikkerhetssystemer som beskyttet transaksjonene i de første nettbutikkene.


Paintbox OnLine foregrep utviklingen da den i 1997 lanserte et digitalt møte- og arbeidsrom for reklamebransjen og trykkeriene. I møterommet lå prosjektmapper med alle relevante dokumenter. Jeg intervjuet også NRK-kjendisen Knut Bjørnsen som hadde begynt å selge kasseroller og trimvideoer på TV-torget med hjelp fra PaintBox’s telefonselgere.


Paintbox produserte «Respons» – Postens kundemagasin om direktereklame. I 1997 intervjuet jeg Geir Holmer. Han var sjef for Online Club – en av Norges aller første nettbutikker. Det var Dan Børge Åkerø og restaurantkongen Simon Yuen som eide Online Club. Butikken skiftet senere navn til YaTack.


Et nytt, bransjeinternt nettverktøy fra SyncroMedia fikk i 1997 mange fortausparkerte budbiler til å putre på tomgang. Med dette verktøyet kunne reklamemateriell raskt sendes via telenettet. Bak SyncroMedia sto 21 av Norges største reklamebyråer.


«Mediekompetanse» var kundemagasin for Reklameformidling som hjalp sine kunder med å plassere reklamen mest mulig effektivt. I 1998 åpnet Reklameformidling et epokegjørende, nettbasert medieinformasjonssystem. Det ga medierådgiverne et bedre og mer oppdatert verktøy enn det de hadde i sine samlepermer.


I kundemagasinet «Consearch» fra Feedback AS skrev jeg blant annet om analyseverktøyet WebCheck. Verktøyet var en liten applikasjon som spratt opp når noen besøkte en nettside og ba om deres mening om tjenesten.